Maersk Tankers indtræder i ShippingLabs styregruppe
Det Blå Danmarks platform for maritim forskning, udvikling og innovation, ShippingLab, skifter medlem i styregruppen, hvor Steen S. Jacobsen fra Maersk Tankers træder ind i stedet for Claus W. Graugaard fra J. Lauritzen, som har fået nyt job.
I forbindelse med skiftet fra J. Lauritzen til Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping stopper Claus W. Graugaard i ShippingLabs styregruppe ved årsskiftet, hvor han hidtil har repræsenteret rederierne i Det Blå Danmark. I hans sted indtræder Steen S. Jacobsen, der er Head of Fleet Technology hos Maersk Tankers.
Claus W. Graugaard er glad for at have været en aktiv del af ShippingLab og siger:
“I min tid hos J. Lauritzen har jeg fulgt både Blue INNOship og ShippingLab, og der er ingen tvivl om, at disse tværgående samarbejdsprojekter er utrolig vigtige for at udvikle løsninger, der giver dansk skibsfart en konkurrencefordel. Det kan vi tydeligt se på resultatsiden. Hos J. Lauritzen sparede vi betydelige mængder brændstof gennem vores Blue INNOship-projekt, og jeg tror helt sikkert også, at deltagelsen i ShippingLab kommer til at kaste gode resultater af sig. Så jeg har været glad for at være med og glæder mig til at følge det videre arbejde.”
I ShippingLab arbejder rederier, teknologi-udviklere og universiteter tæt sammen om at sikre størst mulig konkurrencedygtighed i den danske maritime industri. Styregruppen er sammensat of visionære kapaciteter med høj faglighed, og ShippingLabs formand, Kjeld Dittmann, ser frem til det videre arbejde – nu med nye kræfter:
“Claus deltog aktivt i etableringen af styregruppen for ShippingLab og har bidraget med engagement samt stor faglighed og indsigt i de udfordringer, som den maritime industri er konfronteret med. Vi har været glade for at have Claus med i styregruppen, hvor hans arbejde har været meget værdsat. Det var ikke helt uventet, at en profil som Claus har valgt at tilslutte sig den rejse som Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping skal igennem, men vi er selvsagt kede af at miste hans input i styregruppen.”
“Vi er til gengæld glade for at kunne byde Steen velkommen. Steen har rig erfaring med de udfordringer og den kompleksitet, som den maritime industri er udfordret af, og besidder den fundamentale nysgerrighed, som er altafgørende for, at vi i styregruppen kan drive projektet frem til gavn for Det Blå Danmark,” siger Kjeld Dittmann.
I 2021 vil ShippingLab gennemføre en ny projektrunde med henblik på at sikre, at Det Blå Danmark også i fremtiden besidder kompetencerne til at være verdensførende i et stærkt konkurrencepræget globalt marked. Derfor er netop nu et spændende tidspunkt at blive en del af ShippingLab, siger det Steen S. Jacobsen, der som nyt medlem af styregruppen ser frem til at bidrage positivt:
“Maersk Tankers har siden begyndelsen været aktive i ShippingLab, hvor vi sammen med J. Lauritzen og TORM arbejder sammen med MAN Energy Solutions, Logimatic Solutions og Syddansk Universitet omkring at sikre mere effektivt vedligehold af skibene. Men der er mange andre steder, hvor vi også vil have gavn af at arbejde sammen på tværs af rederier og teknologi-udviklere. I det lys ser jeg frem til at skubbe på den grønne og digitale dagsorden i såvel ShippingLab som industrien som helhed,” siger Steen S. Jacobsen.
Fakta om ShippingLab
- ShippingLab er et fælles industri-initiativ, der arbejder for at udvikle danske kompetencer inden for digitalisering, autonom skibsfart og miljørigtig teknologi.
- Styregruppen bag ShippingLab består af Maersk Tankers, Logimatic, MAN Energy Solutions, DTU, FORCE Technology, Danske Maritime, Danske Rederier og Søfartsstyrelsen
Projektet er inddelt i tre fokusområder
- Digital Ship Operations
- Autonomy
- Decarbonization
ShippingLab begyndte 1. marts 2019. Tanken er, at ShippingLab skal være katalysator for fortsat arbejde med maritim forskning, udvikling og innovation
ShippingLab støttes af Innovationsfonden, Den Danske Maritime Fond, Orient’s Fond og Lauritzen Fonden. Dertil kommer egenfinansiering fra projektets partnere.
Det samlede budget er på omkring 90 mio. kr.